«الزام 10 گروه جديد به استفاده از سامانه هاي فروشگاهي از ابتداي سال 94»، عنوان خبري است که چندي پيش تيتر اخبار خبرگزاري ها و روزنامه ها بود. اين سومين فراخوان سازمان امور مالياتي کشور در خصوص گروه هاي ملزم به نصب و راه اندازي اين سامانه است. اولين گروه مشمولين استفاده از صندوق فروش از ابتداي سال 92 عبارت بودند از: سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، فروشندگان آهن آلات، فروشندگان لوازم صوتي و تصويري، فروشندگان انواع رايانه و قطعات سخت افزاري، فروشندگان ماشينهاي اداري و لوازم و قطعات و تجهيزات مربوط به آنها، فروشندگان لوازمخانگي (شامل برقي، گازي و نفتي)، تالارهاي پذيرايي، رستورانها و چلوکبابيها و اغذيه فروشيها، هتل و هتل آپارتمان، مشاوران املاک و مستغلات و داروخانه ها. همچنين گروه دوم که طبق فراخوان سازمان امور مالياتي از سال 93 ملزم به استفاده از سامانه هاي فروشگاهي شدند عبارت بودند از: فروشندگان لوازم يدكي خودروهاي سبك و سنگين و ماشينآلات راهسازي،کشاورزي و ساختماني، صاحبان تعميرگاههاي مجاز خودرو و انواع وسائط نقليه سنگين و ماشينآلات راهسازي، كشاورزي و ساختماني، فروشندگان تجهيزات و تأسيسات حرارتي و برودتي، شوفاژ و تهويه مطبوع و لوازم مربوط، فروشندگان لوازم بهداشتي ساختمان، فروشندگان تزئينات ساختمان (موكت، كفپوش، انواع پرده، كاغذ ديواري، شومينه و كارهاي تزييني چوبي و فلزي)، فروشندگان انواع تلفن (ثابت و بي سيم)، همراه و تجهيزات جانبي آن، توليدكنندگان و فروشندگان مبل، مصنوعات چوبي و فلزي و غير فلزي اعم از اداري و خانگي، فروشندگان فرش ماشيني، تابلو فرش، موكت و قاليچه ماشيني، فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي، فروشندگان لوازم طبي بيمارستاني، آزمايشگاهي و دندانپزشکي و دندانسازي و انواع لوازم و تجهيزات پزشکي. طبق اطلاعيه جديد سازمان امور مالياتي کشور و در راستاي اجراي قانون برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران، قانون ماليات هاي مستقيم، قانون ماليات بر ارزش افزوده و قانون نظام صنفي كشور، گروه سوم که مي بايست از ابتداي سال 1394 نسبت به استفاده از سامانه صندوق فروش يا رايانه داراي سيستم نرم افزار فروشگاهي و صدور الكترونيكي صورتحساب فروش (فاكتور) اقدام کنند عبارتند از: فروشندگان لاستيك، نمايشگاه هاي اتومبيل (سواري، باري، مسافربري، ماشين آلات راه سازي، كشاورزي و صنعتي)، فروشندگان مصالح ساختماني، فروشندگان تاسيسات الکترونيکي- مكانيكي ساختمان، فروشندگان انواع رنگ ساختمان، صنعتي و اتومبيل، فروشندگان مواد شيميايي، نمايندگيهاي فروش شركتهاي توزيع كالاهاي داخلي و وارداتي(غير اشخاص حقوقي)، نمايندگي هاي فروش شركتها و موسسات تجاري وصنعتي اعم از داخلي و خارجي (غير اشخاص حقوقي)، فروشندگان يخچالهاي صنعتي و ويتريني، بار فروشان و فروشندگان ميوه و تره بار و ميدان داران. اما شايد اين سوال براي فعالان اقتصادي که دير يا زود بايد اين دستگاهها را مورد استفاده قرار دهند مطرح شود که صندوق فروش چيست و عموما استفاده از آن چه منفعتي دارد؟ هر بنگاه نيازمند ورود اطلاعات کالايي خود در يک دستگاهي است که بتواند با فروش راحت تر محصولات به مشتري علاوه بر ارائه قبض، اطلاعات لازم از قبيل موجودي انبار - مقدار فروش روزانه و حتي سود آوري تا آن روز را در اختيار صاحب فروشگاه قرار دهد. صندوقهاي فروشگاهي به چند نوع قابل تقسيم هستند: ECR که براي فروشگاههاي کوچک مانند بوتيک - سوپرمارکت و ... مي باشد، POS که مورد استفاده سوپرمارکتهاي بزرگ و زنجيره اي است و نهايتا TOUCH POS ها بيشتر براي فست فود هاي بزرگ قابل استفاده مي باشد. نرم افزارهاي صندوق فروش با توجه به نياز کاربر داراي امکانات متنوعي است که برخي از آنان عبارتند از: يک دستگاه POS فروشگاهي اين امکان را فراهم مي کند که کاربر به صورت آني نتايج عملکرد کسب و کار خود را مشاهده نمايد. رديابي موجودي در يک سيستم متمرکز نيز اين امکان را مي دهد که کاربر از کالاهايي که در حال انقضاء هستند مطلع شود و از سرقت نيز جلوگيري مي شود. در اين سيستم کالاهايي که رو به اتمام هستند اطلاع داده مي شود تا قبل از اتمام آن کالا ها سفارش داده شوند. علاوه بر اينها استفاده از صندوق فروش خطاهاي انساني را کاهش مي دهد. همه سامانه هاي فروشگاهي بگونه اي طراحي شده اند که حجم کمي را در مغازه اشغال کنند و همچنين يک نمايشگر مشتري نيز دارند که مشتري بتواند ليست خريد و نحوه محاسبه را مشاهده کند. و بعضي از اين نمايشگر ها از نمايش عکس يا متن دلخواه براي مشتري نيز پشتيباني مي کنند. همچنين برخي از نرم افزار هاي قابل نصب بر روي پوزهاي فروشگاهي امکان چاپ بارکد بر روي فاکتور مشتري را دارند و زماني که مشتري جهت پرداخت مراجعه کرد کابر تنها با اسکن کردن بارکد روي فاکتور مي توايد به فاکتور مشتري دسترسي پيدا کند؛ که اين ويژگي مي تواند هم در وقت فروشنده و هم در وقت مشتري صرفه جويي کند. پوز هاي فروشگاهي مي توانند بصورت لمسي هم باشند، علاوه بر آن اين سيستم ها با سرعت بخشيدن به عمليات فروش بهره وري کارکنان را افزايش مي دهند و همچنين در وقت مشتريان صرفه جويي مي شود. اضافه کردن بارکدخوان به پوز نيز مي تواند باز هم سرعت و بهره وري را افزايش دهد. دستگاههاي پوز مي توانند اين موقعيت را براي فروشندگان فراهم آورند که فعاليت هاي فروشگاهي و وبسايت خود را ادغام کرده و با بهره مندي از تجارت الکترونيک فروش خود را افزايش دهند. با دستگاه هاي پوز بدليل داشتن سيستم عامل قدرتمند، فروشندگان قادر خواهند بود از هر برنامه حسابداري جهت يکپارچه سازي عمليات حسابداري خود استفاده کرده و در مديريت وجه نقد و بانک، ارائه گزارش فاکتورهاي تسويه شده و تسويه نشده، عمليات اقساط، امور مربوط به پرسنل، امور مربوط به دارايي، گزارشات مالي، گزارش روزانه، گزارشات خريد و فروش و ... استفاده نمايند.
منبع : سازمان امور مالياتي
ماده 169 مکرر قانون مالياتهاي مستقيم به اين موضوع اشاره دارد که تمام اشخاص حقيقي و حقوقي که موظف به اخذ کارت اقتصادي هستند مکلف اند براي انجام دادن معاملات خود، صورت حساب صادر و شمارة اقتصادي مربوط را در صورتحسابها و فرمها و اوراق مربوط درج نموده و فهرست معاملات هر فصل خود را ظرف يک ماه پس از پايان فصل به سازمان امور مالياتي ارايه کنند. عدم صدور صورت حساب يا عدم درج شمارة اقتصادي خود و طرف معامله حسب مورد يا استفاده از شمارة اقتصادي خود براي معاملات ديگران يا استفاده از شمارة اقتصادي ديگران براي معاملات خود مشمول جريمهاي معادل ده درصد (10%) مبلغ مورد معامله مي گردد. همچنين عدم ارائة فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالياتيکشور طبق دستورالعمل صادره، مشمول جريمهاي معادل يک درصد (1%) مبلغ معاملاتي که فهرست آنها ارائه نشده است خواهد بود. درگذشته ارائه گزارش صورت معاملات بصورت دستي انجام مي گرفت و اين کار ازدحام در ادارات امور مالياتي براي ارايه مدارک را در پي داشت که باعث خستگي مودي و کارشناس مالياتي و در نتيجه بروز خطاهاي انساني در پر کردن فرم هاي مربوطه را به همراه داشت که اين اشتباهات نتايج نامطلوبي همانند پرداخت ماليات غير واقعي و تعلق جرائم مالياتي را بوجود مي آورد. هر چند سازمان امور مالياتي به موديان فرصت هايي مي داد که نواقص پرونده هاي خود را برطرف کنند تا جرايمي براي آنها در نظر گرفته نشود ولي با توجه به شلوغي و نياز به مراجعات مکرر، بسياري از موديان فرصت اين را پيدا نمي کردند که مشکلات و نواقص پرونده هاي خود را رفع کنند.. خوشبختانه در سالهاي اخير براي اينکه اين جرايم به حداقل ممکن کاهش يابد، سازمان امور مالياتي طرح تحول نظام مالياتي را در پيش گرفته، و در اين راستا، الکترونيکي کردن صورت معاملات فصلي را از سال 91 آغاز کرد. بطوريکه در حال حاضر همه موديان از طريق سامانه عمليات الکترونيکي به نشاني WWW.TAX.GOV.IR با خيالي راحت در منزل يا محل کار خود بدون هيچ فشار و سختي يا محدوديت زماني و مکاني البته در مهلت مقرر، صورت معاملات خود را ارسال مي کنند. همچنين با توجه به اينکه خود مودي وارد کننده اطلاعات صورت معاملات است تمام تلاشش را مي کند که اشتباهي صورت نگيرد که منجر به تعلق جريمه گردد.
منبع : سازمان امور مالياتي
معاون ماليات هاي مستقيم سازمان امور مالياتي کشور گفت: آخرين مهلت ارسال فهرست صورت معاملات فصل تابستان 93، پايان مهرماه سال جاري مي باشد. به گزارش رسانه مالياتي ايران، حسين وکيلي، خاطرنشان کرد: کليه اشخاص حقوقي و همچنين اشخاص حقيقي موضوع بند(الف) و (ب) ماده 95 قانون مالياتهاي مستقيم، براي ارسال صورت معاملات دوره دوم (تابستان) سال جاري، تا 30 مهرماه 93 فرصت دارند. بنابر اين گزارش، در اجراي دستورالعمل ماده 169 مکرر قانون مالياتهاي مستقيم، کليه اشخاص مشمول مي بايست صورت معاملات دوره تابستان سال 93 را بصورت الکترونيکي از طريق سامانه WWW.TAX.GOV.IR و يا با لوح فشرده (CD) تا پايان مهرماه ارسال نمايند. گفتني است طبق قانون مهلت ارسال صورت معاملات، يک ماه پس از پايان هر فصل مي باشد؛ از اينرو مهلت ارسال صورت معاملات دوره تابستان نيز تا پايان مهرماه 93 است.
منبع : سازمان امور مالياتي
تبلیغات غیرقانونی رفع سوءاثر چک در برخی رسانه ها مورد تایید بانک مرکزی نیست.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛ در حالی که کرارا” اطلاع رسانی شفاف در خصوص راهنمای رفع سوءاثر از سوابق چکهای برگشتی اشخاص صورت گرفته است اما مشاهده میگردد برخی رسانهها کماکان با تبلیغات غیرقانونی در خصوص روشهای رفع سوء اثر چک، زمینه سوء استفاده افراد متقلب و متخلف را فراهم میآورند.
روابط عمومی بانک مرکزی به آگاهی هموطنان گرامی میرساند، اینگونه فعالیتهای غیرقانونی مورد تایید این بانک نیست و هموطنان به منظور خنثی نمودن سوء استفاده افراد متقلب و متخلف و همچنین پیشگیری از ارتکاب جرائم احتمالی ازجمله کلاهبرداری، میتوانند با استفاده از “راهنمای رفع سوءاثر از سوابق چکهای برگشتی اشخاص” مندرج در پایگاه اطلاع رسانی این بانک به نشانی صفحه نخست در زیربخش “دسترسی سریع، راهنمای رفع سوء اثر از سوابق چک های برگشتی” طبق قوانین و مقررات نسبت به رفع سوء اثر از چک های برگشتی خود اقدام نمایند.
مدیرکل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته بنگاه های تولیدی مشمول بخشودگی جرایم مالیاتی می شوند.
به گزارش از فارس، بهادر بهمنی با اعلام این خبر اظهار کرد: این طرح از چند روز پیش آغاز شده و بنگاه های تولیدی شش ماه فرصت دارند تا با پرداخت دیون دولتی خود از بخشودگی جرایم مالیاتی بهره مند شوند.
وی افزود: بسته های حمایتی از تولیدکنندگان با ابلاغ دستورالعمل جدید مالیاتی مودیان بدهکار آغاز شده است.
بهمنی با بیان اینکه این بسته حمایتی در راستای تصویب نامه هیئت وزیران برای مودیان محترم مالیاتی به خصوص واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است، بیان داشت: سازمان امور مالیاتی کشور این تصویب نامه از زمان ابلاغ به مدت شش ماه عملیاتی خواهد کرد.
مدیرکل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس این تصویب نامه در صورتی که مودیان مالیاتی به خصوص واحدهای تولیدی دارای مجوز که مجوز آنها توسط مراجع ذی صلاح صادر یا تایید شده باشد اصل مالیات خود را پرداخت کنند در اجرای ماده ۱۹۱ قانون مالیات های مستقیم تمام یا قسمتی از جرایم آنها بخشوده می شود.
وی تصریح کرد: از مودیان محترم مالیاتی درخواست می کنم تا هرچه سریع تر برای استفاده از این تسهیلات مالیاتی درخواست کتبی خود را به نزدیک ترین شعب مالیاتی استان چهارمحال و بختیاری تحویل دهند.